Mijn huiswerktips

20-10-2013 20:40

Inmiddels is volgens mij heel Nederland alweer naar school en dat betekent weer vroeg opstaan, met een zware tas sjouwen en bergen huiswerk maken! Ik ben nu naar de eerste klas gegaan van de middelbare school, en ja ook ik heb su-per veel huiswerk! Ik ben nu al bijna 3 weken bezig en ik heb al veel huiswerk gemaakt. Ik heb veel dingen uitgeprobeerd waarvan een paar dingen daadwerkelijk werktte. Ben je benieuwd naar mijn tips? Kijk dan maar verder.

Probeer huiswerk zo veel mogelijk op school te maken

Tussenuur? Je kan je tijd gebruiken om spelletjes te spelen of om te what's-appen. Maar je kan ook je huiswerk maken. Huiswerk maken in een tussenuur is absoluut niet nerdy, juist handig! Zo heb je thuis minder te doen. En niets is fijner dan huiswerkloos thuis komen!

Plan je huiswerk!

Heb je veel huiswerk staan in je agenda voor komende week? Plan het in! Schrijf op een blaadje wat je welke dag gaat doen. Probeer het goed te verdelen, zodat je genoeg vrije tijd hebt. Zorg niet dat je alles op één dag moet maken. Doe wat eerder af moet als eerst, wat het laatst pas af moet als laatst. Maak anders net als ik een speciaal to-do lijstje van alles wat je die dag gaat doen. Van eten tot huiswerk maken.

Het moeilijke en het meeste huiswerk eerst!

Maak altijd het moeilijkste vak en/of het vak met het meeste werk eerst! Dan heb je daar alle tijd voor en zorg dat je je huiswerk altijd ruim van te voren maakt! Als je eerste het makkelijkste en kortste doet moet je het lange en moeilijke nog doen en heb je misschien niet de energie er meer voor. Als je eerst meteen het meeste maakt, voel je je veel opgeluchter als je het af hebt, omdat je weet dat je nu alleen nog maar makkelijk werk hoeft te doen. 

Niet uitstellen!

Hoe moeilijk het soms ook is, stel je huiswerk niet uit! Ik stelde eerste altijd mijn huiswerk uit tot de laatste dag van het weekend, maar het is beter als je in het weekend heel weinig tot geen huiswerk hebt. Verdeel het goed over alle dagen en neem ook een dag pauze. 

Neem pauze's tussendoor

Ben je lang bezig met huiswerk? Neem elk halfuur tot uur een pauze en drink en eet even wat en doe even 10 minuutjes wat anders, zoals dansen of muziek maken of wat je maar wilt, maar doe wel iets actiefs! Als je languit op de bank pauze houdt met de tv heb je minder energie voor je huiswerk. Iets inspannends doen werkt veel beter en zo blijf je fit genoeg voor je huiswerk. Pauze's helpen om fit te blijven en niet gestrest te raken, maar neem niet te lang pauze. Kijk wat voor jou het beste werkt. Wanneer je klaar bent kan je lekker languit luieren, dat heb je dan verdient!

Luister muziek en zorg dat je een goede concentratie hebt

Deze tip helpt voor de ene niet en voor de ander wel. Bij mij helpt deze tip niet, maar bij mijn beste vreidnin bijvoorbeeld wel. Je kan oortjes indoen of een koptelefoon opdoen, zo kan je muziek luisteren en je huiswerk maken. Wat ik altijd doe ik is als je op je kamer zit bijvoorbeeld met de radio zacht in de achtergrond. Zo werk ik persoonlijk het fijnst en ben ik goed geconcentreerd en raak ik niet afgeleid. Je kan immers het beste en lekkerste werken als het lekker stil is. 

Zorg dat je altijd op schema bent

Als je altijd bij de les blijft en op schema bent voorkom je extra huiswerk. Achterlopen is geen pretje, dan moet je veel huiswerk maken om weer op schema te komen. Doe dus ook goed je best op school!

Dit was het, dit waren al mijn tips! Hopelijk gaat huiswerk je nu wel gemakkelijk af! Heb jij zelf ook tips? Laat ze achter in de comments! Zo help je andere meiden én mij ook. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Liefs, Vera.

Comments

Geen commentaar gevonden.

Nieuw bericht