DIY: moodboard maken

22-05-2013 07:00

Hebben jullie al weleens een moodboard gemaakt? Weet je wat het is? Dit artikel gaat over een moodboard maken. Een super leuke do it yourself dus. Je hebt er niet veel voor nodig en het resultaat is geweldig! 

Dit is een moodboard van een bepaalde kleur. Als je een bepaalde kleur mooi vind, kan jij dit ook doen.

Wat is een moodboard?

Een moodboard is eigenlijk een collage op posterformaat. Een moodboard kan over van alles gaan: over de ideale baan, dat droomhuis of die reis rond de wereld. Een moodboard is gewoon een inspiratiecollage. Als jij je kamer een keer een beetje wil veranderen, maak een moodboard! Pak/koop een aantal tijdschriften met mooie inspirerende foto's. Je hoeft er niet bij stil te staan waarom het je aanspreekt. Knip of scheur ze uit en plak op. Denk niet te lang na voordat je een item plakt.

Ik ga in dit artikel vertellen hoe je op een leuke manier een mooi moodboard kan maken. Als je een tip van mij ziet en je denkt dat is lelijk, of daar heb ik geen zin in. Doe het dan gewoon niet! Je mag helemaal zelf weten wat en hoe je dat doet. Ik geef alleen tips als je niet weet hoe iets moet.

 

Benodigheden.

• Inpirerende tijdschriften of folders.

• Een groot papiervel (of doe het op een prikbord!).

• Lijm en een schaar (je kan ook scheuren als je wil).

Heb je alles? Lees de volgende tips even door en aan de slag!

\

Dit is een fashionmoodboard. Je ziet dat de persoon van dit moodboard veel  van donkerrood houd.

Waarover?

Nu komt het belangrijkste: waarover doe jij je moodboard? Ik heb laatst toen ik ging shoppen met mijn moeder een moodboard gemaakt met kleren die ik leuk vond. Ik kon precies zien waar ik dol op was en waarop niet. Ik had het gewoon op een A4 blaadje gedaan, en ik kon hem gewoon meenemen naar de stad. Ga jij binnenkort shoppen? Misschien is dit een goed idee? Ga jij je kamer een nieuwe pimp geven of weet je niet welk behang je wil? Maak daar een moodboard van! Je kan ook een mooi moodboard maken over beauty: mooie ooglooks, mooie nagellakjes, etc. etc. etc.! Of maak een moodboard met allemaal dingen die je leuk vind en hang ze ergens waar je hem vaak ziet. Of over een reis die je wil maken, over die mooie kleur, je moodboard kan echt overal over gaan!

 

Knippen of scheuren.

Oké, je weet nu waar je moodboard over gaat, en je hebt alle spullen. Nu kan het echte werk beginnen, je gaat mooie foto's die jou inspireren uitknippen of scheuren! Je kan dus plaatjes uitknippen maar wat je ook uit kan knippen is tekstjes (bijv: love, dreams, colors, fun). Denk niet na plak en scheur maar uit. Denk niet: past dit wel bij elkaar? Is dit plaatje wel mooi? Vind je iets bijzonder aan het plaatje of heb je er een fijn gevoel bij? Knip/scheur hem uit.

TIP: Als je een mooi plaatje hebt gevonden en uitgeknipt, plak hem dan nog niet meteen op.

Dit is een voorbeeld van een moodboard van bijvoorbeeld een woonkamer. Je ziet hier vaak kleur terug bij deze moodboard.

Uitzoeken en plakken.

Zoals je bij de tip net al kon zien, plak de plaatjes nog niet meteen op! Je moet kijken wat leuk bij elkaar staat. Wil je één bepaalde sfeer zien en zie je veel meer andere sferen of kleuren? Sorteer ze bij elkaar op kleur, sfeer of iets anders. Je kan kleur bij kleur leggen op je moodboard, en sfeer bij sfeer. Vind je dat niet mooi? Maak dan twee moodboards (of meer natuurlijk!). Leg alles kleur bij kleur. Dan kun je gaan plakken. Je hebt alles al een beetje gesorteerd, nu hoef je het alleen nog maar op te plakken. 

TIP: Gebruik Prittstift, van dat lijm uit een flesje drukt door het papier!

 

En dan?

Als je klaar bent met je moodboard(s), kijk er dan van een afstandje naar. Schrijf de eerste gedachten en gevoelens die in je opkomen op. Zie je veel stijlen of kleuren terug? Ik ben er bijvoorbeeld achter gekomen door mijn moodboard bij het shoppen dat ik heel erg van spijkerjasjes hield, en ik heb er een gekocht! Maar ook bij meubels kan je dat zien. Zie je niks? Geen zorgen, dat kan, het kan later nog komen! Zet hem op een plek waar je hem vaak ziet, dat helpt.

 

Heb jij al wel eens moodboard gemaakt? Hoe ging dat?

Dit is ook een moodboard van een kleur, je zier veel roze en lichtpaars.

Comments.

RKTCGnhr02

poinnaadditte 07-12-2013


MRRLQarc65

poinnaadditte 02-12-2013


moodboard

Freddie 05-06-2013
grappig! Heb je er zelf wel eens een gemaakt?

Re:moodboard

Vera 05-06-2013
Hoi Freddie, dankje! Ja, ik heb er zelf ook wel eens een gemaakt. Ik stuur wel een keer een foto via Twitter: @face_fantastic

Nieuw bericht