Tips om een eigen blog te starten

27-11-2013 19:00

Hi! Ik heb mijn blog nu bijna één jaar, dat is al best wel lang. Helemaal op het begin volgde ik al een paar blogs, maar ik vond het tijd om zelf ook mijn passie (beauty) te kunnen delen met anderen. Toen kwam het is één keer in me op: ik begin zelf een blog! Nu weet ik dat er veel meiden ook een eigen blog willen starten maar nog niet precies weten hoe. Ik heb voor jullie een aantal tips op een rijtje gezet voor diegene die een eigen blog willen starten. Kijk gauw verder!

Wat ik met jullie wil gaan behandelen: 

  • Hoe en waar ga jij je blog aanmaken? 
  • Naam van je blog
  • Lay-out
  • Blog inhoud 
  • Bezoekers & haters
  • Plaatjes en foto's

Hoe en waar ga jij je blog aanmaken?

Er zijn veel websites waarmee jij je blog kunt starten: Blogger, Wordpress, Blogspot... Met Blogger kun je goed beginnen als je niet te veel ge-poes-pas wil, maar wel een beetje met HTML code's aan de gang wil. Ik heb zelf geen ervaring met een van deze drie (Blogger, Wordpress en Blogspot) maar er zijn genoeg andere die er wel ervaring mee hebben. Zelf kan ik dus niet zeggen welke ik het fijnst of het best vind, maar ik kan wel zeggen: probeer iedere site even uit of kijk hoe het werkt. Kies een site waar jij je op je gemak voelt en je de dingen kan doen die je op je blog wil hebben.

Naam van je blog

Éen van de belangrijkste dingen van je blog: de naam. Hmmm, misschien zit je al wel vol inspiratie, maar je moet nu wel gaan kiezen. Besef even dat de naam van je blog belangrijk is, je bezoekers kijken er als eerst naar. Zorg ervoor dat je je blog een naam geeft die gemakkelijk te onthouden is en niet al te lang is. Als je aan Face Fantastic denkt (dat is de naam van mijn blog) denk je meteen dat het over je gezicht gaat en dus over verzorging en make-up, en dat is ook zo! Denk eraan dat de naam die je kiest, die je ook moet houden. Je kan niet om het half jaar een andere naam doen, want zodra je later eens van naam wilt verwisselen kun je bezoekers verliezen doordat mensen je niet meer kunnen vinden. Neem dus een naam waar je jezelf ook goed bij voelt, en welke niet gaat vervelen. Zorg er voor dat jou naam nog niet bestaat, dat zorgt voor verwarring. Wees dus origineel!

Lay-out

De lay-out is eigenlijk het belangrijkste van je blog. Het is natuurlijk het eerste wat de bezoekers krijgen te zien. De eerste indruk moet goed zijn wil je dat je bezoekers terug blijven komen. Maak een leuke site (of laat hem maken) en leer wat HTML-basis. Probeer een site te ontwerpen die niet teveel lijkt op anderen.Onderscheid je van de rest!

Blog inhoud

Je kunt je lay-out wel zo mooi mogelijk maken, maar uiteindelijk gaat het om de inhoud. Mensen komen hier om leuke artikelen te lezen. Eerst ga je denken: waar wil jij over schrijven? Wil jij in je blog graag schrijven over random beauty en mode, of wil je liever alleen schrijven over beauty of mode? Wil je een soort dagboek, waar je persoonlijke artikelen publiceert? Het is jou eigen stukje web, jij kan er dus alles op plaatsen wat jij leuk vind of interessant vind!

Bezoekers & haters

Wie fans heeft, heeft ook haters, dat is gewoon altijd zo. Fans of lieve lezers zijn echt te gek, ik heb er zelf ook een heleboel. Ze zullen je blij maken, met hun lieve comments. Tip: Maak van alle lieve reacties een screenshot zodat je ze later (als het even niet mee zit) na kunt lezen. En dan... de haters. Iedereen heeft haters, ook de beste blogger. De eerste beledigende opmerkingen kunnen je laten schrikken, maar later zal je erom lachen. De haters gaan blog voor blog langs en sturen alles wat jou pijn doet. Ze willen jou gewoon naar beneden halen en jou pijn doen. Haters gonna hate. Negeer het, verwijder het, blokkeer het. Bye!

Plaatjes en foto's

Dit is ontzettend belangrijk voor je blog. Je kunt je eigen foto's maken en deze dan ook weer bewerken. Als je niet over de meest dure apparatuur beschikt, zorg er dan in ieder geval voor dat de kwaliteit van je foto’s goed is en je motieven aantrekkelijk zijn. Als je een mooie foto te pakken hebt kun je natuurlijk altijd je foto nog een beetje bewerken (lees: foto lichter maken, scherper stellen) Dit kan gewoon via Picmonkey. Ik vind Picmonkey.com Je kunt natuurlijk ook plaatjes gebruiken die je vind op het internet zoals, Weheartit en Tumblr maar vergeet niet eerlijk de bronnen er bij te zetten, wel zo netjes.

Dat was het, volgens mij het langste artikel dat ik ooit geschreven heb. Maar dat zijn eigenlijk alle belangrijke punten voor het starten van een blog. Het belangrijkste is toch, dat je veel plezier hebt met bloggen! Schrijf over onderwerpen die jou interesseren. Het is jouw blog, dus jij bepaald wat erop komt. Ik wens je heel veel succes! En als je een blog hebt gemaakt, deel hem met ons in de comments. We love blogs! Dus, dit is ook een soort 'spam je blog', haha. Ik hoop dat ik je kon helpen met deze tips! Ik wens je veel succes en plezier met je blog. En onthoud: wees creatief, en vooral origineel.

Heb jij nog tips voor de beginnende bloggers? Ben je in het bezit van een eigen blog? Of wil je er in de toekomst nog één starten?

 

Comments

FIFA Coins:FIFA 2014 skietsbz uyufyssu wimgx zvqjzxq

Abigailkhj 10-04-2014

site

anoniem 01-12-2013
ik heb ook een eigen site!
alleen kijkt niemand...
hoe maak je je site bekend?

www.newyorkcitybitch.weebly.com

kim 30-11-2013
Leuke blog! Ik ben ook net een blog begonnen
www.newyorkcitybitch.weebly.com

Re:www.newyorkcitybitch.weebly.com

Vera 11-04-2014
Leuke blog hoor Kim! <3

blog

ilse 28-11-2013
ik wil een blog maar ben bang dat mensen me gaan uitlachen

Re:blog

Vera 29-11-2013
Hoi Ilse! Sorry dat ik zo laat reageer, maar doe het gewoon! Als jij het leuk vind, doe gewoon! Daar gaat het toch uit eindelijk om?
Ik zal je zeggen, ik was er ook bang voor. Maar toen mijn beste vriendin het eenmaal wist, ging het veel makkelijker. Ik heb natuurlijk wel wat reacties van de jongens gehad, zoals: "Hahahaha, jij schrijft over make-up, maar jij draagt amper make-up!" Maar ik negeerde het gewoon of zei: "Nou en, ik vind het wel leuk." De meisjes vinden mijn blog nu (bijna) allemaal wel leuk.
En niet vergeten: het gaat erom wat jij leuk vind! Niet wat anderen er van vinden. Succes! Stuur je me even een linkje als je er een hebt gemaakt? Ik ben erg benieuwd! Liefs, Vera.

Nieuw bericht